reklama

Ernő a Piotr – géniovia s menom Rubik

Vždy ma fascinovala, ako dieťa som ju nikdy nemal, musel som čakať celých 27 rokov… až raz… moja manželka sa zľutovala a kúpila mi ju… trápil som sa, odložil ju do kúta, niekoľko mesiacov na ňu padal prach… a potom to vyšlo. Zažil som vzrušenie, aké prežíva vynálezca pred ukončením veľkého úsilia – poskladal som ju – Rubikovu kocku. To som však netušil, že existuje aj iný Rubik, ktorý si nemenej podmaní moju dušu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Obrázok blogu

Ernő Rubik

Je určite známejší z dvoch velikánov sa narodil počas druhej svetovej vojny v roku 1944 otcovi leteckému inžinierovi a matke poetke. Vyštudoval Fakultu architektúry na Technickej univerzite v Budapešti. Architektúru po niekoľkých rokoch vymenil za prácu editora herného magazínu. V roku 1983 založil Rubik Stúdió, v ktorom tvoril hry a nábytok.

Neskôr sa stal prezidentom Maďarskej inžinierskej akadémie a proferorom na univerzite. Založil Medzinárodnú Rubikovu nadáciu na podporu talentovaných mladých inžinierov a priemyselných návrhárov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je známy svojou introvertnou povahou.

Kocka – zázrak 20.storočia

Rubikov prvotný zámer nebol vytvoriť najpredávanejšiu “hračku” v histórii. Najväčšou dilemou bolo nezávisle od seba rozhýbať 26 blokov (malých kociek) tvoriacich veľkú kocku. Pokus použiť elastické lepidlo zlyhal, riešením bolo, že malé kocky držali pokope vďaka ich tvaru. Malé kocky tvoria rôzne vrstvy a môžu sa hýbať rôznymi smermi okrem diagonály, čím sa stávajú prvkami inej vrstvy. Rubik každú stranu veľkej kocky označil parierikmi inej farby a už po pár otočeniach zistil, že kocka úplne zmenila farebné rozloženie.

“Bolo to úžasné vidieť ako sa farby náhodne pomiešali v niekoľkých ťahoch. Bolo to veľmi uspokojujúce vidieť túto farebnú nádheru. Ako po peknej prechádzke, keď ste videli veľa pekných miest a rozhodli ste sa vrátiť domov, po nejakej chvíli som sa rozhodol, že je čas vrátiť sa domov. A to bol moment, v ktorom som musel čeliť veľkej výzve – aká je cesta domov”, spomína Rubik.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kocka bola vynájdená na jar roku 1974 a 29-ročný Rubik len pomaly objavoval ako farby poskladať na správne miesto. Po mesiaci analýz dospel k riešeniu a otvorila sa pred ním úžasná cesta.

Rubik si dal patentovať svoju kocku v januári 1975 v Maďarsku. Patent prišiel až v roku 1977, keď sa začali vyrábať prvé kocky.

Podobný patent si dali patentovať aj Japonec Terutoshi Ishige (o rok neskôr) a Američan Larry Nichols (rok pred Rubikom), ktorého patent bol však zamietnutý všetkými výrobcami.

Ako na to? - pozrite si video, ktoré mne pomohlo "vybabrať" s kockou.


Piotr Rubik

Tento velikán (skladateľ a dirigent) s taktovkou v ruke sa narodil o viac ako 20 rokov neskôr, v roku 1968 vo Varšave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už v siedmych rokoch študoval hru na violončelo. Nato navštevoval Chopinovu hudobnú akadémiu. Neskôr študoval filmovú kompozíciu v talianskej Siene pod vedením Ennia Morriconeho. Je autorom viacerých oratórií (Oratórium Svätý kríž Golgoty, Septembrový žaltár, Habitat) i populárnych albumov. V rodnom Poľsku sa teší veľkej obľube, jeho hudba sprevádza hlavné správy Poľskej televízie a jeden z jeho albumov sa stal najpredávanejším v krajine v prvej dekáde nového tisícročia.

Veľké ohlasy priniesol jeho epitaf pre zosnulého pápeža Jána Pavla II. – Tu Es Petrus (Ty si Peter) – ktorý mal premiéru len 3 mesiace po smrti poľského pápeža.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek obľúbenosti u laickej verejnosti, Rubik čelil často odbornej kritike. Jeho hudba je zmesou klasickej (60-členný orchester a 2 spevácke zbory) a populárnej hudby (melodické piesne, vyspievané do výšin, niekedy až “showmanské” vystúpenia šiestich sólistov).

Včera som mal možnosť zažiť Rubika naživo. Jeho živelnosť, keď skáče s taktovkou v ruke, utiera sa froté uterákom ako rocková hviezda, komunikuje a žartuje s publikom. Jeho srdečnosť bez póz, jeho energiu.

Mne, ktorý mám “hudobný hluch”, je úplne jedno, čo hovorí kritika, pre mňa bol včerajšok neopakovateľným zážitkom… pocítil som hádam ešte väčší adrenalín ako keď som prvýkrát poskladal legendárnu kocku.

Veď posúďte sami.

Žalm milovania

Nech hovoria, že to nie je láska

Svet sa nekončí

Použité zdroje:

http://inventors.about.com/od/rstartinventions/a/Rubik_Cube.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Ern%C5%91_Rubik

http://youtube.com

Marek Piváček

Marek Piváček

Bloger 
  • Počet článkov:  191
  •  | 
  • Páči sa:  12x

https://www.facebook.com/pivacekblogRád píšem a rád stretávam inšpiratívnych ľudí, preto som okrem článkov začal robiť rozhovory, ktoré publikujem na mojom blogu. Mojím detským snom je vydať knihu. Zoznam autorových rubrík:  Business StoriesMoji veľkí priateliaRozhovorySpoločnosť a takSpolok sv. Vincenta de Paul -ZamysleniaRecenzieReality & stavbyDeti, mládež, táboryStalo sa...Ľudia, kamarátiFotografieSlovensko mojeVeď už ma nekop:-)DepresiaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu