Das Auto

Autor: Marek Piváček | 10.3.2011 o 6:30 | (upravené 10.3.2011 o 7:17) Karma článku: 10,76 | Prečítané:  4292x

Prvý článok zo série Business Stories bude o mojej srdcovke... o automobilke s "dvojitým véčkom", za ktorým sa skrýva história, kvalita a nesporne imidž spoľahlivosti. Volkswagen. Das Auto.

 

Kus histórie

S istou nadsázkou sa dá povedať že koncepcia auta pre obyčajných ľudí prišla spolu s hospodárskou krízou. Avšak cena všetkých áut okolo roku 1930 sa vyšplhala na viac ako ročný príjem rádového zamestnanca.  V roku 1930 však prišiel na scénu Ferdinand Porsche so svojou Porsche Büro - spoločnosťou zameranou na dizajn automobilov. Už o rok neskôr dostal zákazku od výrobcu motocyklov - firmy Zündapp na výrobu auta. Porsche načrtol 2-miestny sedan líniou podobný legendárnemu Beetlu. Zündapp chcel v aute použiť 1.2 litrový motor z jedného zo svojich motocyklov, avšak model sa nikdy nedostal do sériovej výroby.

V roku 1933 Porsche vyvinul auto s označením Type 32, ktoré sa nápadne ponášalo na Tatru V570. Istým uznaním bola aj platba náhrady Tatre po skončení 2.svetovej vojny. Auto sa neujalo, avšak veľká príležitosť prišla pri stretnutí  Ferdinanda Porsche s Adolfom Hitlerom, ktorý mal predstavu 5-miestneho auta s rýchlosťou 62 míľ za hodinu a s cenou len 1000 ríšskych mariek.

Výsledkom bol model V1, neskôr modifikovaný na V2 podľa ďalších požiadaviek Hitlera. Prvé autá začali jazdiť v roku 1935. Po dizajnovej premene bol na svete model VW3, ktorý prešiel prísnymi testami. Písal sa rok 1936.

vw3.JPG

VW 30 po vychytaní múch verzie VW3 - na tých jazdili jednotky SS

Ďalším modelom bol V38, ktorý sám Hitler premenoval na KdF Wagen z nemeckého Kraft durch Freude - Sila cez radosť. Toto zarmútilo Ferdinanda Porsche, keďže nebol členom strany a odmietal, aby sa jeho auto stalo súčasťou nacistickej propagandy.

To sa už schyľovalo k svetovej vojne s dopytom po vojenskej technike. Tak vznikli Type 82s: Kübelwagens - jednoduché vojenské vozidlo zvané aj jeep 2.sv. vojny a prvý obojživelník Type 128 a neskôr Type 166: the Schwimmwagen.

 

swimmwagen.JPG

Počas vojny sa vyrobilo viac ako 50.000 kusov automobilov Type 82 a okolo 16.000 kusov Schwimmwagenov.

Továreň na výrobu automobilov bola častým terčom spojeneckých vojsk, avšak už koncom roka 1945 po obnovení Britmi vyrobila 2000 nových automobilov. Firma bola premenovaná na Volkswagen ako i priľahlé mesto na Wolfsburg. O rok neskôr už 10.000 áut opustilo brány fabriky. Britská vláda chcela odovzdať kontrolu nad fabrikou novému investorovi, avšak tak spoločnosť Ford ako i francúzska vláda odmietli. Konečne v roku 1949 bola kontrola odovzdaná nemeckej vláde a vedením bol poverený Heinrich Nordhoff, čo sa ukázalo ako rozhodujúci krok.

 

Legendárne modely

Aj vďaka jeho skúsenostiam bol v roku 1950 vyvinutý prvý z legendárnych modelov - VW Transporter.

 

Ten sa začal vo veľkom exportovať do euróskych krajín ako Švédsko, Dánsko, Švajčiarsko či Belgicko. V Južnej Afrike sa začal vyrábať ďalší z modelov, ktoré písali históriu - VW Beetle.

Ten sa začal od roku 1952 predávať vo Veľkej Británii a v roku 1950 aj v USA, kde sa spočiatku predalo len zopár kusov. Výraznejší úspech priniesla až druhá polovica 50-tych rokov.

transporter.JPG

VW Transporter

VW Transportery sa zo začiatku vyrábali v oveľa menšom množstve ako Beetle (5-krát menej transportérov). Napriek tomu začala spoločnosť budovať továrne vo viacerých krajinách ako Anglicko, Južná Afrika alebo Brazília.

VW rástol počas celých 50-tych rokov. V roku 1958 bolo zadné delené okno u Beetlu nahradené veľkým oválnym okno.

beetle.JPG

Jeden z prvých Beetlov

beetlevskdf.JPG

VW mal veľmi vydarený vstup do 60-tych rokov, čomu napomohla aj reklamná kampaň podporená Disneyho filmom Herbie, kde bol Beetle vykreslený ako "love-bug".  VW produkoval viac ako milión automobilov Beetle.

Od roku 1967 začal predaj VW Beetle výrazne klesať i napriek verzii Super Beetle z roku 1971. Avšak i naďalej sa mu darilo v Južnej Amerike, v Mexiku a Brazílii, kde sa ich výroba spolu v VW Vanom ukončila až v neuveriteľnom roku 1993!

Nová éra - Golf a Passat

Myslím, že nová éra Volkswagenu prišla s nástupom modelu Golf (od roku 1974, prípadne Passat od roku 1973), ktorý už s viac ako 25-miliónmi predaných kusov predstihol aj legendárny Beetle.  Autom, ktoré nieslo počas šiestich generácií množstvo mien, aby sa prispôsobilo miestneho trhu. Či už to bol VW Rabbit v USA a Kanade alebo VW Caribe v Mexiku.  Golf s pohonom predných kolies sa stal prvou úspešnou náhradou vzduchom chladeného modelu Beetle.

VW_GOLF.JPG

6 generácií najpredávanejšieho auta v histórii

Zo základného modelu Golf sa časom vyvinuli známe modifikácie ako Variant (od roku 1993), Cabrio (1979 - 2002), Vento alebo Bora (od 1979).

Meno Golf je odvodené od Golfského prúdu, z éry, keď koncern pomenoval svoje modely podľa svetových vetrov - Golf, Passat, Jet, Bora. Napriek veľkej popularite, jedine Golf Mkt 3 generácie sa stal autom roka - v roku 1992.

VW Passat, vyrábaný od roku 1973, prešiel taktiež šiestimi generáciami. S menami ako Dasher, Santana, Quantum, Magotan, Corsar alebo Carat. Impulzom bola akvizícia Audi v roku 1964. Prvý VW Passat sa odvíjal od modelu Audi 80.

V súčasnosti je Passat symbolom business auta s plným komfortom či už sa jedná o sedan verziu alebo o klasické prevedenie Variant (kombi). Poslednou facelift úpravou prešiel v roku 2010 s označením Passat B7.

VW_Passat.JPG

Passat B1 verzus B7 - pokrok sa nedá zastaviť

Súčasnosť - rodinný aj pre náročných

Posledná dekáda priniesla u Volkswagenu zmeny najmä v orientácii na nové segmenty. Modely Touran a Sharan ašpirujú ako vhodní kandidáti na rodinné auto zatiaľ čo modely Tiguan a Touareg vás vyvedú z reality svojím prevedením a jazdnými vlastnosťami.

2,5 tonový Touareg, vyrábaný od roku 2004 bol vyvinutý so zámerom stať sa mainstreamovým SUV.

Touran bol vyvinutý z verzie Golf 5. generácie predĺžením vertikálnych línií v roku 2003. So zámerom zaplniť prázdne miesto v sektore MPV.

vw_touareg.JPG

SUV a MPV modely

Sharan, veľké MPV od VW sa vyrába od roku 1995. Meno pochádza z perzkého jazyka - voľne preložene je poslom (povozníkom) kráľov.

Hádam poslednou novinkou bolo predstavenie re-make verzie populárneho modelu Transporter. Viac sa dočítate tu. Po rozpačitom comebacku VW Beetle je však otázne či sa tento pokus o návrat ujme. Predsa, už to nie je vozidlo pre bežných ľudí ako hovorí názov značky.

beetle_new.JPG

Nový Beetle nepresvedčil

Čo dodať?

O Volkswagene by sa dalo písať ešte dlhé hodiny.

Budem teda trochu osobný - do Volkswagenu som sa zahľadel už dávno a bola to láska na prvý pohľad. Zatiaľ mi však musí stačiť, že vlastním iné auto z koncernu VW (Škoda). Avšak vždy mi srdce poskočí pri pohľade na akýkoľvek Passat či Touran ako budúcnosti pre našu rodinku :-).

Použité zdroje:

http://people.westminstercollege.edu/staff/bknorr/html/history.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Passat

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Touran

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Sharan

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

KOMENTÁRE

Ako delfíny neprežili v službách ruského štátu

Plán počítal s 500 druhmi zvierat. V súčasnosti je v oceániu asi tridsať zvierat.

TECH

Bývalý šéf Newyorskej univerzity: Šikovní ľudia tu boli skôr ako školy

Existujú rôzne formy univerzitného vzdelania, najdôležitejšie je nájsť študentom to najvhodnejšie, hovorí pre SME JOHN SEXTON.


Už ste čítali?