reklama

Honba za klenotom Škandinávie alebo jeden meter od Jo Nesba

Všetko sa začalo, keď som asi pred rokom a pol robil rozhovor s Jožkom Zelizňákom, slovenským prekladateľom populárneho Jo Nesba, ktorého 25 miliónov predaných kníh môže konkurovať aj známym Leninovým spisom!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vtedy mi Jozef spomenul, že rad by mohol prísť Jo na Slovensko. Bol som trochu v rozpakoch... 

Ak to nevyjde, musím ho uniesť z letiska :-)

... a potom začalo šialenstvo! Veci nabrali rýchly spád. 25 rokov vydavateľstva IKAR, rok a pol dlhé úsilie dostať najpredávanejšieho škandinávskeho autora na Slovensko a oznam Martinusu o exkluzívnej besede priamo na Obchodnej. Na 6.máj som mal naplánovanú dovo, ktorú by som kľudne kvôli Nesbovi zrušil. Ani Barrack Obama na svojej jachte by ma nezadržal!

Prišiel 25. apríl, ktorý som začal 16 kilometrovým behom, aby sa mi lepšie kupovali lístky, ktoré po 100 kusoch dávali v Martinuse do predaja. Neveril som vlastným očiam – prvých 200 sa predalo za 41 sekúnd! Moja svokra, ktorá práve prišla na návštevu, len krútila hlavou... asi sa mi niečo muselo stať, keď s ňou nekomunikujem, sedím pri dvoch otvorených notebookoch, vzdychám a vysvetľujem manželke, že určite nemôžem ísť s deťmi von. Nepodarilo sa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V to ráno mi prišiel email s blahoželaním k meninám od Martinusu. Vraj ako mi môžu pomôcť. „Pošlite mi lístok na Nesba!“, odpísal som už trochu frustrovaný. Bolo mi naozaj do plaču, ale vedel som, že v živote sa treba veľa vecí zriecť. Neposlali s adekvátnym vysvetlením, čo beriem.

Ale keďže PR by sa od Martinusákov mohli učiť aj renomované svetové agentúry, po pár dňoch sme sa dozvedeli, že je tu ďalšia možnosť – Nesbo kvíz s 30 otázkami, ktorý pripravil Jožko Zelizňák. Zase predlhé minúty čakania. Kvíz som dal za 7 minút s výsledkom 19 z 30 – môj život bol ťažko skúšaný. Nemal som doma už knihy a toto bolo naozaj len z hlavy. Od Nesba som okrem 1-2 kníh čítal všetko. Ak nerátam Doktora Proktora :-).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šanca stále žila – mali sme napísať vetu na tričko, ktoré potom darovali Jo Nesbovi. Zadrel som – „I talked to my wife everyday, then I met Harry Hole!“ btw. Na tričko sa nakoniec dostal veľmi pekný slogan „Responsible for sleepless nights since 1997.“

Stále nič. Martinus.sk som na FB bombardoval svojimi občas už aj fatalistickými komentami :-). Musím povedať, že sa vždy zachovali milo a profesionálne.

A nakoniec to prišlo – pozvánka na besedu! Boh ma má naozaj rád! O 1:30 v noci sedím v tme nášho bytu a chvejem sa... mám sa stretnúť s Nesbom! Face to face! Už za pár dní! Že som nemohol spať, nemusím vysvetľovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Foto - martinus.sk)

Už je tu on – môjho srdca šampión! Skromný a bezprostredný Jo Nesbo

A nastal 6. máj. S malou dušičkou kontrolujem teplotu našej dcéry, ktorá je chorá. To snáď nemôže byť pravda! Manželka ma nakoniec púšťa podľa známej reklamy – „keď musíš, tak musíš!“

Prichádzam do vlajkového kníhkupectva Martinus.sk na Obchodnej, v predajni sa na prízemí vytvoril had z Nesbo maniakov, všetci pokojne čakajú, usporiadatelia majú všetko pod kontrolou, určite mnohí zostávajú dlhšie v práci, aby sme my čitatelia mali „night to remember“.

Dostáva sa mi miesto v treťom rade, zvítavam sa s Jožkom Zelizňákom, ktorý nás vedie po stopách Harryho Holeho využívajúc svoj ostrovtip, pri ktorom počuť výbuchy smiechu v možno 600 člennom dave. Jožko fakt dáva. Určite sa baví aj nórska veľvyslankyňa v prvom rade. To všetko je fajn, ale stále tu niekto chýba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekoľko minút pred 19:45 prichádza Jo Nesbo!

Rifle, ležérne sako, prichádza pokojne, akoby bol dokonca i trochu prekvapený, že ten frenetický potlesk patrí práve jemu. Juraj Šlesar, ktorý moderuje besedu, začína lámanou nórčinou – "Vitajte na Slovensku. Sme veľmi radi, že ste prijali naše pozvanie. Ako sa vám tu zatiaľ páči? " Na čo Jo Nesbo pohotovo kontroval - vraj to bolo: „Vitaj v Bratislave, chcem mať sex s tvojou sestrou.“ Prvý smiech. V mojom okolí novinári, cvakanie spúšte, malé i väčšie kamery.

Nasledujú otázky o hokeji a futbale. Nesbo poúča svojich parťákov na scéne ako majú držať mikrofón. Je predsa bývalá nórska popová hviezda. Bavíme sa o Harrym a ženách, ktoré ho chcú chrániť. A samozrejme o vraždách, ktoré autor vysvetľuje – nemajú byť samoúčelné, ale majú opísať myslenie vraha. Veľmi krásne opisuje niektoré scény akoby minútu po minúte stupňuje napätie. Rozprávačstvo má v ich rodine silnú tradíciu. On ako najmladší musel vždy rozprávať hororové príhody, aby všetci počuli strach v jeho hlase. Potom vysvetľuje ako sa do jeho románu dostala vodná posteľ s mŕtvolou naloženou v alkohole, alebo prečo sa možno najznámejšia z jeho kníh volá Snehuliak. Polícia vraj nie je posledná zo série! Veľký jasot obecenstva. Ako inak... chceme ešte veľa sleepless nights!

Po celý čas vyžaruje z Jo Nesba veľká skromnosť a niečo také bezprostredné. Juraj dáva jednu lepšiu otázku za druhou za asistencie aplauzu publika. Jozef prekladá a Jo odpovedá v angličtine. Mohli by sme takto sedieť do rána a nikto by neodišiel.

Po vyše hodine nastáva čas na autogramiádu. Aj túto masovku zvládnu organizátori bravúrne. Dostávam pečiatku a podpis do knihy Syn. Zmôžem sa len na „Thank you very much, Jo!“ Ej, mal som sa veru ja učiť po nórsky! Pozerám na hodinky, je 21:15, musím letieť do firmy pre auto. Ešte predtým ďakujem Jurajovi za super výkon a predstavujem sa ako najvernejší Martinus fanúšik na FB :-). A myslím, že aj celkovo!

Obrázok blogu
(zdroj: Foto - martinus.sk)

Vidím mnohé šťastné tváre, ľudia si vymieňajú dojmy, mnohí ešte čakajú na podpis, ktorý sa nakoniec ujde všetkým prítomným. Odchádzam ďakujúc Michalovi Meškovi, ktorý ako správny šéf na všetko dohliadal. V jeho tvári bolo vidieť napätie, verím, že si aspoň nachvíľu vychutnal tento magický večer tak ako my ostatní najmä vďaka obetavosti jeho tímu.

Sedím v tichu auta cestou domov. Meriam dcére teplotu, veľakrát v noci vstávame s manželkou. Som vyčerpaný, ďakujem jej za jej obetavosť, za to, že aj v tejto ťažkej situácii som si mohol splniť sen.

Život nie je len o peniazoch, práci, výzvach a výkonoch. Je aj o malých radostiach, ktoré nám dávajú silu kráčať ďalej. A teraz šup do práce! :-).

PS – Jo Nesbo zostal v Martinuse pozerať zápas Ligy majstrov Barcelona – Bayern, kde dal jeho obľúbený Messi dva góly. No povedzte mi – ktoré kníhkupectvo sa môže pochváliť relaxujúcim Jo Nesbom sediacim v kresle, ktorý fandí svojmu tímu?!

Ak radi čítate moje články, pridajte si ma na Facebooku.

Marek Piváček

Marek Piváček

Bloger 
  • Počet článkov:  191
  •  | 
  • Páči sa:  12x

https://www.facebook.com/pivacekblogRád píšem a rád stretávam inšpiratívnych ľudí, preto som okrem článkov začal robiť rozhovory, ktoré publikujem na mojom blogu. Mojím detským snom je vydať knihu. Zoznam autorových rubrík:  Business StoriesMoji veľkí priateliaRozhovorySpoločnosť a takSpolok sv. Vincenta de Paul -ZamysleniaRecenzieReality & stavbyDeti, mládež, táboryStalo sa...Ľudia, kamarátiFotografieSlovensko mojeVeď už ma nekop:-)DepresiaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu